Јесењи услови експлоатације возила
Јесење кише су чест пратилац вожње и доносе велике проблеме свим возачима. Обилне падавине често могу да доведу и до прекида саобраћаја, јер поред велике количине воде и блата на коловозу долази до појаве знатног смањења видљивости.
Вожња по киши захтева максималну концентрацију, стриктно придржавање саобраћајних прописа и држање прописног одстојања између возила, због чега се саветује смањење брзине кретања за 30 до 50 одсто у односу на идеалне услове.
Обратите пажњу на пољопривредне машине
За време јесени жетвени радови су у току и, уколико се крећете путевима ван града, често можете да наиђете на радне машине великог габарита које су неосветљене и износе велику количину блата са њива на коловоз.
- Приликом вожње на магистралним, регионалним и локалним путевима потребно је обратити посебну пажњу на места где се налазе приступни путеви за улазак и излазак са њиве. Вожња на блатњавом коловозу има исти ефекат као и вожња на леду.
Препорука: Брзину прилагодити условима пута, држати повећано одстојање између возила и поштовати ограничење брзине уз посебан опрез приликом кретања кроз кривине.
- Камиони који транспортују репу често су изазивачи незгода, јер поред блата које износе на коловоз, постоји опасност од испадања терета.
Препорука: Држати што је могуће веће одстојање од наведених возила и појачати мере опрезза приликом претицања и мимоилажења са овим возилима.
Задржите сигурносну удаљеност
Приликом вожње по мокром коловозу треба обратити пажњу на следеће:
- Равномерно окретати точак управљача и благо потискивати педале спојнице (квачила), кочнице или гаса,
- Растојање између два возила, која се крећу по мокром коловозу, треба да износи минимално две дужине возила, јер се време заустављања и зауставни пут знатно увећавају у односу на сув коловоз.
- Пре суочавања с неком опасном ситуацијом (оштра кривина, успоравање) унапред размислити о кочењу, како би било што постепеније, те користити кочење мотором.
Када треба успорити
- Када киша почне падати, треба знати да се она меша са прљавштином и уљем на коловозу, што ствара идеалне услове за проклизавање возила.
Препорука: Најбољи начин да се избегне проклизавање возила јесте спорија вожња и управљање возилом при мањем броју обртаја мотора.
Претицање у условима слабе видљивости
- Потребно је бити посебно опрезан код претицања других, а посебно теретних возила. У лошим временским условима претицање се врши само ако су испуњени сви услови за безбедно претицање. У условима смањене видљивости, због присуства магле, користите светла за маглу. Посебан опрез приликом претицања пољопривредних машина који често вуку више прикључних возила.
Препорука: Светла за маглу укључити одмах када је видљивост мања од 50 метара. Ако је магла толико густа и видљивост смањена на најмању могућу меру потребно је и за време вожње држати сва четири показивача правца укључена, да би били уочљивији.
Избегавајте вожњу иза аутобуса и камиона по киши
- Немојте возити превише близу аутобуса или камиона. Приликом кретања по влажном коловозу, иза возила се ствара водена завеса која запљускује ветробранско стакло и смањују видљивост.
Препорука: Држати што веће одстојање у односу на возило које се креће испред вас. Бити опрезан приликом претицања и избегавати нагло кочење. Ако се то мора учинити и ако услови кретања то омогућавају, брзину смањивати смањењем притиска на папучицу гаса.